MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa nowej zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Wstęgi szarego asfaltu DK47 przecinają zielone góry. Pojedziemy w październiku

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Tak powstaje nowa zakopianka na odcinku Rdzawka-Nowy Targ. Ma ona udrożnić newralgiczny odcinek trasy miedzy Krakowem a Zakopanem, który od dekad śni się kierowcom w koszmarach przed wyruszeniem w podróż.
Tak powstaje nowa zakopianka na odcinku Rdzawka-Nowy Targ. Ma ona udrożnić newralgiczny odcinek trasy miedzy Krakowem a Zakopanem, który od dekad śni się kierowcom w koszmarach przed wyruszeniem w podróż. GDDKiA
To będzie chyba najbardziej zakręcona i piękna trasa dla kierowców w Małopolsce. Coraz więcej asfaltu nowej zakopianki pojawia się w górskim pejzażu między Rdzawką, a Nowym Targiem. Postęp prac na DK47 szacuje się na 90 proc. zatem jest szansa, że 16-kilometrowy odcinek drogi zostanie oddany kierowcom do użytku w październiku, dokładnie 9 października. Choć wcześniej mówiło się o "po wakacjach".

Budowa drogi na Podhalu

Inwestycja wygląda imponująco. Konstrukcje stoją już od jakiegoś czasu, ale teraz są już łączona szarą wstęgą asfaltu. I jest go coraz więcej. Budowana droga przebiega w nowym śladzie, powstają cztery bezkolizyjne węzły drogowe, 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady), przebudowywane są drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych. W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.

Koszt inwestycji to 994,5 mln zł. Budowa rozpoczęła się w wakacje 2020 roku.

GDDKiA

Korzyści z nowej zakopianki

Budowa tej inwestycji ma zaowocować wieloma korzyściami zarówno dla ruchu tranzytowego jak i dla ruchu lokalnego, poprzez:

  • zapewnienie szybkiego i bezpiecznego tranzytu o dużej przepustowości,
  • odciążenie sieci dróg jednojezdniowych niższych klas od dużego ruchu tranzytowego,
  • odciążenie miejscowości leżących wzdłuż szlaku komunikacyjnego od ruchu tranzytowego,
  • znaczne poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym obszarze,
  • znaczne poprawienie warunków środowiskowych w obszarze oddziaływania projektowanej drogi,
  • umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w pobliżu projektowanej inwestycji.

Ponadto budowa drogi przyniesie wymierne efekty gospodarcze poprzez skrócenie czasu podróży, zmniejszenie nakładów na paliwo i zmniejszenie ilości wypadków drogowych, a więc nakładów na niezdolność do pracy i rehabilitację uczestników wypadków. Budowa przedmiotowego odcinka drogi krajowej ma więc pełne uzasadnienie gospodarcze, środowiskowe i społeczne.

Co za Nowym Targiem?

GDDKiA rozpoczęła też przygotowania do upłynnienia ruchu na kolejnym odcinku zakopianki – od Nowego Targu do Zakopanego. Wiadomo, tam nie jest planowana budowa nowej drogi, bo nie ma na to miejsca. GDDKiA zamierza jednak przebudować skrzyżowania z dróg gminnych z drogą krajową, budowę chodników, tak gdzie będzie miejsce – także dodatkowych pasów ruchu. Inwestycja jest na razie na etapie koncepcyjnym.

Komary - co je wabi a co odstrasza?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa nowej zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Wstęgi szarego asfaltu DK47 przecinają zielone góry. Pojedziemy w październiku - Gazeta Krakowska

Wróć na starysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto